Min resa till Åland


Nu innan detta år tar slut tänker jag berätta om min resa till Åland! Jag åkte ju såklart dit för att vara med min älskling. Jag åkte på höstlovet, tidigt på torsdag morgon med direkttåg till Helsingfors. Där väntade Kristian på mej och när vi låst in min stora tunga väska på tågstationen drog vi ut på stan för en hel dags shopping! Vi hade väldigt roligt ^^ Det var mest jag som shoppade hihi men Kristian var tålmodig. Till Gina Tricot drog ja säkert in honom ungefär 5 gånger. När vi shoppat en del blev vi hungriga och gick och åt på Pizza Hut. Dom hade super goda pizzor! Man fick äta hur mycke man ville och vi åt nog tills vi höll på att spricka. Vi shoppade lite till och sen träffade vi en x3m-kompis på ett café över en kopp underbar varm choklad. Sedan påbörjade vi den halvtimmes långa vandringen till Helsingfors hamn och Viking Line båten som skulle ta oss till Åland.
Vi hade en väldigt lyxig hytt med väldigt skön säng, båtresan var mysig. Det blåste väldigt hårt så jag hade lite svårt att hålla balansen eftersom min balans är rätt känslig, men det var roligt d me ;) Vi skålade i champagne och senare drog vi ner för att se oss omkring och förstås handla massa godis i taxfreen. Vi åt oxå tapas på ett jätte mysigt ställe och senare drog vi int till baren och roade oss där en stund innan vi gick till vår hytt. Mot morgonen var vi framme på Åland.

Vi hade ju hela huset för oss själva eftersom hans föräldrar bor i Wien så på fredagen hade vi låång sovmorgon innan vi steg upp och åt gröt. Hans två kissekatter fick även varsin present av mej, en godisstång^^ Sedan fixade vi oss och körde in till stan för att handla ingredienser, mat och godis för hela helgen! När vi handlat klart allt åkte vi och spelade lite basket på en basketplan i närheten. Lite ojämna lag eftersom jag är väldigt kort hihi, men han spelade snällt mot mej ^^ På hemvägen åkte vi och tittade på en massa islandshästar som finns några hundra meter från deras hus. D var jätte många, kanske 15 stycken! Innan vi åkte hem igen åkte vi oxå till en strand och var där en stund. När vi kom hem gjorde vi pizza och spelade en massa nhl, Sverige vann mot Finland grrr. Sen påbörjade vi vår myskväll och tittade film, åt MASSOR av godis och gjorde tacos tillsammans, och sen åt vi förstås en romantisk middag, me tacos ^^

Lördag försökte vi komma oss upp lite tidgare för att åka in till stan. Solen sken och det var riktigt varmt! Vi åkte in till Mariehamn och gick i affärer och bara njöt av solen på torget. Jag shoppade även lite smått, mest i en liten gullig souvenirbutik. Vi gick ner och tittade lite i hamnen och jag fotade en massa maneter som jag aldrig sett på riktigt i hela mitt liv. Innan vi åkte från stan åkte vi till Pommern såklart. På hemvägen åkte vi till en JÄTTE fin plats som heter Uffe på Berget. Det ligger högt uppe och man har utsikt över vattnet. Där gick vi även upp i ett väldigt högt utsiktstorn, fast ja våga inte gå ända upp eftersom jag är väldigt höjdrädd ;) Dessutom var utsiktstornet stängt egentligen men vi klättrade över staketet... När vi kom hem åt vi änn varsin pizza innan vi åkte till Batteribergen. Innan vi åkte hem tittade vi även in hos Kristians farbror och hälsade på hans katt, hans kossor och hans får ^^ När vi kom hem inledde vi en till myskväll och grillade hamburgare tillsammans, tittade film, åt MASSOR av godis och gick i bastun.

Söndagen som var sista dagen låg vi och drog oss i Kristians otroligt sköna säng väldigt länge. Vi hade en riktigt slapp och skön dag, gjorde goda smörgåsar och tittade film. Senare cyklade vi till farborns får för att hälsa lite mer på dem, jag blev alldeles kär i ett av dem som kom fram å gosade en massa me mej! Ville ta hem det men fick ej, gruff. På kvällen gjorde vi vårrullar och till efterrätt åt vi chokladmousse och drack champagne och bara mös.
Vid tolv skjutsade Kristian mej till båten och så släpade jag ombord min stora väska (som dock var på hjul men ett av rullbanden fungerade ej så ja fick släpa den uppför en trappa). Det var ganska lugnt på det däck jag kom ombord på även fast det var vid tolv, jag hittade snabbt min hytt och låste in mej där för natten. Jag kollade lite tv och pratade me Kristian i telefon innan ja la mej och somnade efter en stund eftersom det var väldigt gungigt när vi hade kommit ut på mer öppet hav.

På Måndag steg jag upp rätt tidigt så ja skulle hinna duscha och göra mej klar för att gå av båten i Helsingfors. Jag släpade min stora väska av båten genom långa korridorer och sedan släpade jag den från hamnen och in till stan. Där låste jag in den vid tågstationen, tog en smörgås på Robert's Coffee och drog ut på stan för att shoppa lite innan mitt tåg skulle gå. Hittade en del kläder. Sen tillbringade jag några timmar på tåget med en bok fram till Seinäjoki där jag bytte tåg och sedan var jag hemma i Vasa.

Ja, det var i stora drag min underbara vistelse med älskling på Åland <3 Jag har ju faktiskt inte berättat allt... ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0