Min resa till Schweiz

Jag tänker oxå skriva om min resa till Schweiz, men ska förkorta lite eftersom jag skrev ett så långt förra inlägg! =)

Måndagen den 11 November åkte vi från tyskagruppen, 7 personer med lärare (däribland flera av mina kompisar) till Schweiz för att besöka vår vänskola där, prata massa tyska och bo hos värdfamiljer i fem dagar parvis.

Vi flög från Vasa till Helsginfors och därifrån till Zürich som är en av Europas största flygplatser. Det var ljust när vi åkte så när vi var ovanför molnen såg vi solen, det kändes coolt eftersom jag aldrig flygit förut. Sen när vi skulle landa såg vi allt fint landskap under oss. Jaja, tänker de som flygit massor, men för mej som aldrig gjort det kändes det väldigt häftigt. Där åkte vi skymetro och sedan tåg tåg tåg tåg för att komma från Zürich till den mindre kantonen Schwyz. Jag kan ju säga att landskapet var något helt annat än här. Massor av berg och gröna slätter, dalar och alpsjöar, kossor och får, små söta hus och massa mer!

Måndagen åt vi i deras skola och träffade våra värdfamiljer. Ciino å jag hade en jätte trevligt familj med en mamma, pappa, två små bröder och en äldre syster i vår ålder, Selina. Det var SKIT varmt där, det var ungefär 14 grader varmt, gissa om vi svettades i våra vinterjackor! Och de hade sagt det var ungefär lika varmt som hos oss haha. På Måndagen tog de tjejjer som vi skulle bo hos oss alla tillett mysigt utecafe där vi drack cola och iste med utsikt över en sjö och höga snöiga berg som omgav den. På kvällen gjorde vi oss hemmastadda och bekantade oss med värdfamiljen på tyska såklart. Senare drog vi ut på en jätte mysig krog alla sju och oxå de schweiziska tjejjerna. Där drack vi margaritas, desperados och shottar. Gjorde nya bekantskaper (på tyska förstås) med massa trevliga killar och tjejjer som var väldigt nyfikna på oss och det svenska språket.

Tisdagen åkte vi upp på ett nästan 2000 meter högt berg med ett sorts tåg. Tåget åkte förstås sakta eftersom det var väldigt brant, och iaf jag kände mej lite nervös över att vi plötsligt skulle glida bakåt ner för sluttningen. Men det var en upplevelese! Vi såg får och kor som betade på slätter väldgit högt upp och det var massa små hus och människor som bodde på sluttningarna. När vi kom upp var det klart väder så vi hade bra utsikt över sjöarna och dalarna 2000 meter nedanför oss och oxå över alperna som bredde ut sej brevid berget vi var på. Helt underbart att stå där uppe och se allt detta, man tappade verkligen andan.
Vi åkte oxå med en liten restaurangbåt på en alpsjö, omgiven av höga berg, det var oxå häftigt! Med båten åkte vi till en stad som heter Lützern. Där fick vi se oss omkring och shoppa! Tisdag kväll var alla så trötta så Ciino å jag åt middag med vår värdfamilj, pratade massa tyska och sen tittade vi på en tysk film innan vi somnade.

Måste säga att Schweiz är ju känt för sin choklad och sin ost, och vi åt nog massor av choklad och massor av ost och det var så gott! Det var oxå häftigt att äta middag eftersom man fick äta sån mat som de äter där, d var ju inte riktigt likadant som hemma! Plus att de hade massa gott bröd. Frukostarna var oxå speciella, då åt man massa gott bröd med sylt på, jordgubbssylt och alla möjliga sylter! Plus karamellyougurth och chokladyougurth!

Onsdagen tillbringade vi hela dagen i deras skola. Var med på spanska timmar och franskatimmar och allt vad det nu var! Det var lite besvärligt att lära sej spanska från tyska, eftersom läraren ville lära oss oxå å han pratade ju tyska :D Så vi fick säga: Jag heter ..., Jag är ... gammal och även räkna på spanska! Det gick knaggligt men det gick ;)
De fick jäkligt god mat i skolan! Nästan som att äta på restaurang! Som mellanmål kunde man även köpa pizza i kiosken och pizzabitarna var väldigt goda.
Onsdagkväll var bi bjudna till en av de andra värdfamiljerna allihop för att ät Raclette! En Schweizisk specialitet som var god! Man hade små egna stekpannor som man la en ostbit i, och så la man stekpannorna på en liten sorts ugn som man hade på matbordet, och på den andra våningen av mini ugnen stekte man massa bacon och kött och korv medan man satt vid bordet. Så tog man potatis, något av köttet från pannan och hällde den smällta osten över alltsammans. MUMS!
När vi ätit drog vi igen till den mysiga krogen och träffade människorna vi lärt känna förra gången. Det var väldigt drag där. Vi drack Sex on the beach och ännu mer Desperados!

Torsdagen åkte vi tåg i två timmar till Norra Schweiz, riktigt vid tyska gränsen och tittade på Europas största vattenfall, Rhenfallen, dom var mäktiga! Senare shoppade vi i staden där Rhenfallen låg, Shaffhausen. Där hade de även en marknad som vi besökte och där vi åt ännu en specialitet, frukter doppade i rinnande choklad. Jordgubbar, äpplen, bananer m.m. På kvällen åt vi middag med värdfamiljen och gick sedan på en cirkus som låg några hundra meter bort från där Ciino och jag bodde. Vi var alla sju på cirkusen. Det var en av europas största cirkusar och de hade elefanter, zebror, massa hästar, kameler, apor och lamas. Dom gjorde otroliga saker, även om jag inte riktigt vet vad jag tycker om att hålla djur fågna för att göra konster, men djuren verkade att gilla det dom gjorde och dom fick massor av mat och godis.

Fredagen tog vi farväl av våra värdfamiljer och tog vårt pick och pack och åkte med tåg till Zürich, där vi fick shoppa hela dagen. Vi shoppade på den rätt kända Bahnhofsstrasse och gud va mycket fina kläder. Jag shoppade upp alla mina pengar och jag tror de andra gjorde likadant. Vi shoppade även hem en massa choklad från choklaaffärerna.
Mot kvällen tog vi ett tåg till Zürich Airport. Vilket inte var lätt. Tåg till flygstationen avgick med några minuters mellanrum. Det fanns 51 spår och tågstationen var ungefär 4 våningar. När vi bestämt oss för ett visst tåg skulle vi ner flera våningar och det tog en tid så vi missade tåget. Till saken hör att vi hade rätt bråttom att komma til flygplatsen eftersom d skulle vara massor med folk där. Sen gick nästa om fem minuter och då skulle vi upp flera våningar igen och jätte långt bort för det var typ 50:e spåret vi skulle till. Vi hann precis!!
Så tog vi flyget från Zürich till Helsingfors och sen till Vasa, hemma var vi mitt i natten.

Min resa till Åland

Nu innan detta år tar slut tänker jag berätta om min resa till Åland! Jag åkte ju såklart dit för att vara med min älskling. Jag åkte på höstlovet, tidigt på torsdag morgon med direkttåg till Helsingfors. Där väntade Kristian på mej och när vi låst in min stora tunga väska på tågstationen drog vi ut på stan för en hel dags shopping! Vi hade väldigt roligt ^^ Det var mest jag som shoppade hihi men Kristian var tålmodig. Till Gina Tricot drog ja säkert in honom ungefär 5 gånger. När vi shoppat en del blev vi hungriga och gick och åt på Pizza Hut. Dom hade super goda pizzor! Man fick äta hur mycke man ville och vi åt nog tills vi höll på att spricka. Vi shoppade lite till och sen träffade vi en x3m-kompis på ett café över en kopp underbar varm choklad. Sedan påbörjade vi den halvtimmes långa vandringen till Helsingfors hamn och Viking Line båten som skulle ta oss till Åland.
Vi hade en väldigt lyxig hytt med väldigt skön säng, båtresan var mysig. Det blåste väldigt hårt så jag hade lite svårt att hålla balansen eftersom min balans är rätt känslig, men det var roligt d me ;) Vi skålade i champagne och senare drog vi ner för att se oss omkring och förstås handla massa godis i taxfreen. Vi åt oxå tapas på ett jätte mysigt ställe och senare drog vi int till baren och roade oss där en stund innan vi gick till vår hytt. Mot morgonen var vi framme på Åland.

Vi hade ju hela huset för oss själva eftersom hans föräldrar bor i Wien så på fredagen hade vi låång sovmorgon innan vi steg upp och åt gröt. Hans två kissekatter fick även varsin present av mej, en godisstång^^ Sedan fixade vi oss och körde in till stan för att handla ingredienser, mat och godis för hela helgen! När vi handlat klart allt åkte vi och spelade lite basket på en basketplan i närheten. Lite ojämna lag eftersom jag är väldigt kort hihi, men han spelade snällt mot mej ^^ På hemvägen åkte vi och tittade på en massa islandshästar som finns några hundra meter från deras hus. D var jätte många, kanske 15 stycken! Innan vi åkte hem igen åkte vi oxå till en strand och var där en stund. När vi kom hem gjorde vi pizza och spelade en massa nhl, Sverige vann mot Finland grrr. Sen påbörjade vi vår myskväll och tittade film, åt MASSOR av godis och gjorde tacos tillsammans, och sen åt vi förstås en romantisk middag, me tacos ^^

Lördag försökte vi komma oss upp lite tidgare för att åka in till stan. Solen sken och det var riktigt varmt! Vi åkte in till Mariehamn och gick i affärer och bara njöt av solen på torget. Jag shoppade även lite smått, mest i en liten gullig souvenirbutik. Vi gick ner och tittade lite i hamnen och jag fotade en massa maneter som jag aldrig sett på riktigt i hela mitt liv. Innan vi åkte från stan åkte vi till Pommern såklart. På hemvägen åkte vi till en JÄTTE fin plats som heter Uffe på Berget. Det ligger högt uppe och man har utsikt över vattnet. Där gick vi även upp i ett väldigt högt utsiktstorn, fast ja våga inte gå ända upp eftersom jag är väldigt höjdrädd ;) Dessutom var utsiktstornet stängt egentligen men vi klättrade över staketet... När vi kom hem åt vi änn varsin pizza innan vi åkte till Batteribergen. Innan vi åkte hem tittade vi även in hos Kristians farbror och hälsade på hans katt, hans kossor och hans får ^^ När vi kom hem inledde vi en till myskväll och grillade hamburgare tillsammans, tittade film, åt MASSOR av godis och gick i bastun.

Söndagen som var sista dagen låg vi och drog oss i Kristians otroligt sköna säng väldigt länge. Vi hade en riktigt slapp och skön dag, gjorde goda smörgåsar och tittade film. Senare cyklade vi till farborns får för att hälsa lite mer på dem, jag blev alldeles kär i ett av dem som kom fram å gosade en massa me mej! Ville ta hem det men fick ej, gruff. På kvällen gjorde vi vårrullar och till efterrätt åt vi chokladmousse och drack champagne och bara mös.
Vid tolv skjutsade Kristian mej till båten och så släpade jag ombord min stora väska (som dock var på hjul men ett av rullbanden fungerade ej så ja fick släpa den uppför en trappa). Det var ganska lugnt på det däck jag kom ombord på även fast det var vid tolv, jag hittade snabbt min hytt och låste in mej där för natten. Jag kollade lite tv och pratade me Kristian i telefon innan ja la mej och somnade efter en stund eftersom det var väldigt gungigt när vi hade kommit ut på mer öppet hav.

På Måndag steg jag upp rätt tidigt så ja skulle hinna duscha och göra mej klar för att gå av båten i Helsingfors. Jag släpade min stora väska av båten genom långa korridorer och sedan släpade jag den från hamnen och in till stan. Där låste jag in den vid tågstationen, tog en smörgås på Robert's Coffee och drog ut på stan för att shoppa lite innan mitt tåg skulle gå. Hittade en del kläder. Sen tillbringade jag några timmar på tåget med en bok fram till Seinäjoki där jag bytte tåg och sedan var jag hemma i Vasa.

Ja, det var i stora drag min underbara vistelse med älskling på Åland <3 Jag har ju faktiskt inte berättat allt... ^^

Australia

Igår såg jag Australia på bio. Den var så så så så så såååå underbar! Den räckte ungefär 3 timmar men den kändes inte längre än som en "normal" film som e nåt på 1½ timme. Det var otroligt spännande handling, det var otroligt fina landskap, det var en otroligt het man i ena av huvudrollerna, Nicole Kidman i den andra huvudrollen, massa rolig humor samtidigt som det var blodigt allvar för det mesta. Den var verkligen storartad. Att man såg den på bio med stor skärm och ljud och allt sånt fördubblade nöjet. Så ja säger bara, SE denna film! Och se den på bio! Annars försvinner en del av den.

Julafton (som var för några dagar sen)

Nu är det några dagar sen julafton, jag har som vanligt varit dålig på att uppdatera. Min julafton var riktigt lyckad. Dagen tillbringade jag i stallet och senare framför spegeln. På eftermiddagen kom förstås Kalle Anka som man sett hur många gånger som helst, men man får ändå en speciell känsla av det! Efter Kalle Anka var det julmiddag, med lutfisk, skinkor, kalkon, gröt och allt som hör till! Vi har inte längre någon tomte som kommer till oss så alla julklappar ligger under granen och sen delar jag ut dem. Jag älskar att få julklappar och jag fick faktiskt en hel del, både sådant som stått på min önskelista och överraskningar! ^^ *myser*  Några saker som jag fick var ABBA-singstar, ett mysigt sällskapsspel, ett pussel (ja älskar att pussla), ett härlig silverhalsband med ett hjärta, ett rött påslakanset av silke me massa hjärtan på och en volumemaster. Min moster hade stickat ett par vantar och broderat en julduk åt mej, och av min kusin fick jag två söta muggar och en massa duschgels från Dermosil.
Mamma älskade vad hon fick av mej, en prenumeration på Kattliv och ett halsband med ett hjärta där det stod: "Världens bästa mamma".
Under kvällen åts det massa choklad, eftersom vi har en STOR skål som vi fyller med massa chokladkarameller till julafton och när vi öppnat alla julklappar drack vi glögg och tittade på Svensson Svensson. Senare på kvällen spelade jag och mamma sällskapsspelet jag fått och någon gång tvåtiden somnade jag. Hoppas alla andra oxå haft en mysig julafton!

Julafton imorgon

Imorgon är det äntligen julafton, det har gått så himla fort. Skönt att ha jullov är det oxå, som jag har längtat! Vi har tagit in granen och pyntat den, den blev väldigt fin ^^ Jag har dekorerat en massa pepparkakor med rosa glasyr, de blev oxå vädligt fina om jag får säga det själv...Jag har varit in till stan och köpt de sista julklapparna, plus bytt julklappar med en massa kompisar och så har mamma och jag varit med julklappar till min kusin, hennes sambo o babyn. Babyn var lite mindre skrynklig denna gång och mest hungrig. Jag har sett en del filmer som hör julen till. Jag har slagit in en massa julklappar oxå, så nu är alla klara inför morgondagens julklappsutdelande! Sist men inte minst har jag varit i stallet och skött om hästarna och ridit på Odin plus julpyntat lite även där.

Ikv åker vi till min moster och hälsar på, äter massa gott och byter julklappar. OJ OJ OJ d känns som d blir väldigt mycke julklappar hihi ^^

Grattis älskling på din 20-års dag! <3

^^

Bäbis

Min kusin, Monika som är omkring 25 år, fick en liten bebis i onsdags! Det blev en pojke fast jag hade trott att d skulle bli en flicka. Men d var en mörhårig och mörkögd gosse. Mamma och jag var å hälsade på dem idag på sjukhuset, allt hade gått jätte bra! Vi hade med oss lite presenter oxå, en blombukett, två söta sparkdräkter och ett bäbis kort. Han var väldigt, väldigt liten och skrynklig. Jag har nog aldrig sett en så liten bebis IRL tidigare så d va ju oxå lite speciellt. Han verkade snäll, men jag fick oxå klart för mej att d nog kommer dröja länge innan jag ens börjar tänka på att skaffa barn...

Mycke nu

D e mycke nu. I Måndags va d engelska prov och till d skulle vi även läsa in texternas innehåll, en aning jobbigt men d gick bra! Idag var det bilskola och imorn är det psykolgiprov så ikv vet ja va ja ska göra, d som e bra e att d är rätt intressant eftersom d handlar om psykiska störningar såsom schizofreni, depression, mani och panikstörning och sånt.

Helgen var oxå fullspäckad. Fredag var det "juldans" för gymnasieelever. Jag, Anna, Soffi och Ello dansade och drack smirnoff ^^
Lördagen var jag och mamma till stan och handlade massor med julklappar, d va roligt! Jag hittade även en riktigt fin, svart, spets klänning för julfest, julafton och nyår. Köpte den från den nya VILA butiken i stan, kanske kommer bild ^^
Lördag kväll bakades det pepparkakor.

Söndag var det provläsning som gällde och oxå en ridtur på Odin när jag råkade falla av ^^ Det var varken hans lr mitt fel, han snubblade och föll ner på knä och jag hade ingen sadel så jag gled över halsen och slog en kullerbytta ner mot marken, slog i huvudet men annars var d bara roligt, Odin tittade undrande på mj ända tills ja satte mej upp på honom igen ^^

Musikal och Matteprov

Igår tittade vi på skolans musikal, som de i musikalkursen hade gjort, den var otroligt bra! Alla var så duktiga att spela och att sjunga! D va riktigt roligt att se och höra på. Kändes som en riktig professionell musikal hihi..

Och idag skrev jag mitt sjunde matteprov, som gick BRA!!! Jag är så glad, nu har jag bara tre långmatte prov kvar, känns otroligt :D

Sexigt Under

Idag har vi haft tyska prov, d gick bra och jag känner mej nöjd. Efter skolan var vi och hälsade på Sandra, hon blir bättre med stormsteg! Så roligt att se henne som sitt gamla vanliga jag igen.
Efter det gick jag och Soffi i stan en stund, jag skulle titta efter något att ha på mej till julfesten men det blev att jag hittade något sexigt att ha under ist ^^ Jag blev helt kär...tyvärr kommer ingen annan än en person få nöjet att se detta underverk ;)

...

I Tisdags var vi och hälsade på Sandra, på tisdag fick vi reda på att hon öppnat ögonen för första gången sen hjärtat stannade och att hon kunde röra på händer och fötter, och att hon inte hade fått några skador av syrebrist. Hon hade även sagt några enstaka ord men hade svårt att prata och var dödstrött. Men hennes pappa hade hälsat att man fick hälsa på henne om man ville.
Så jag, Anna, Soffi och Ello åkte till sjukhuset efter skolan. Hon låg ännu på intensiven men med pappans tillstånd fick vi hälsa på henne och vi fick gå in två och två till henne. Hennes pappa berättade nogrannt innan exakt vad som hade hänt och vad som hade gjorts på sjukhuset och vilket skick vi skulle få se henne i. Vi hade med oss ett kort vi hade gjort från hela skolan med massor med underskrifter på, ett kort från tyskagruppen, choklad från tyskagruppen och en nalle med ett hjärta från oss fyra.
Hon hörde allt vad man sa till henne men hon kunde inte svara lr visa att hon hörde, hon var alldeles för trött och hon hade svårt att fokusera blicken när hon inte slöt ögonen. Vi berättade hur mycket vi hade tänkt på henne och saknade henne, vi överöste henne med varma ord och sen berättade vi vad som hänt i skolan, ibland när vi sa något roligt orkade hon le lite, och det var underbart att se.
Hennes föräldrar var väldigt tacksamma över att vi kom oxå.

Idag ska vi åka och hälsa på henne igen.

...

Jag är i chocktillstånd just nu. Jag kan inte riktigt fatta vad som har hänt. Jag var hemma från skolan de första timmarna idag, kom till skolan till halv två för att skriva religionsprov de två sista timmarna. Då berättar Anna att Sandra, vår vän, ligger på intensiven på sjukhuset, på lördagkväll hade hennes hjärta stannat. Jag kan inte begripa, en olycka skulle också varit hemskt, men det är ändå något som händer, ofta. Men att en tjej som är 17 år får hjärtstillestånd, bara sådär. Inget speciellt hade hänt, hjärtat hade bara stannat. Sandra är en väldigt bra vän till mig, vi äter nästan varje dag lunch tillsammans i skolan, också tillsammans med Sofia, Elisa och Anna. Vi umgås varje dag i skolan, vi pratar och skrattar varje dag i skolan. Hon var en av dem jag var tillsammans med i Schweiz. Jag tycker väldigt väldigt mycket om henne. Som ni förstår så står hon rätt nära mig och jag kan bara inte förstå. Hon var på en klassträff, med sina klasskamrater från högstadiet, det gick inte speciellt vilt till, hon var inte ens berusad, men plötsligt faller hon bara till golvet. Ambulansen kom inom några minuter..vad jag vet nu ligger hon nerkyld på intensiven..och jag har fortfarande inte fattat vad som hänt. Det händer så snabbt, på några sekunder kan allt vändas upp och ner. En av mina kompisar, en 17 årig flicka som är en av de spralligaste och mest livfyllda personer jag vet har fått hjärtstillestånd bara sådär, en vanlig lördagkväll när hon mådde alldeles utmärkt.