Dålig självkänsla


Det här har diskuterats förut. Men jag träffade nyligen på detta fenomen så jag kan inte hålla mej från att skriva om det. Jag vet inte om det här bara handlar om tjejjer, men jag har aldrig märkt att någon av mina killkompisar skulle ha några såna här drag. Så..varför är det så svårt för vissa att ge en komplimang och varför är det så svårt att vara glad för någon annans skull?

T.ex. Majja har en ny frisyr och träffar sina tjejkompisar. Vissa beter sej så som kompisar ska göra å säger: "Åhh har du klippt dej?" "Va snyggt!" "Du passar verkligen i det där håret!" Medan någon, kanske fler inte säger något. Dom ser ju helt klart Majjas nya frisyr men dom säger inget, dom kanske tittar bort. Varför? Joo, för om dom sa något om kompisen snygga hår skulle ju det såklart betyda att hennes hår e mycket snyggare än ens eget, vilket betyder att kompisen är mycket bättre än en själv..löjlig lr hur? Och varför beter man sej på detta vis då? Joo..dåligt själförtroende. Jag menar bara för att man ger en komplimang till någon betyder det ju inte att man erkänner sej själv vara sämre än den andra. Men för sorgliga människor som verkligen skulle behöva jobba på sin självkänsla betyder det exakt det.

Vi tar ett till exempel. Nina ska på en resa. Hon berättar massor om denna resa för sina kompisar. De är intresserade och verkar glada för Ninas skull. Även Maria som själv ska göra en resa snart lyssnar och säger hur roligt d låter. När Nina har berättat klart så tycker Maria att hon oxå kan berätta att hon ska på en resa, å hon börjar berätta lite om sin egen resa. Några lyssnar och frågar saker av Maria oxå. Medan Nina bara sitter tyst å låtsas som hon inte hört nåt. Varför? Jo för att det är ju faktiskt Nina som ska på resa, och nu när hon äntligen är "lika bra" som dom andra å kanske t.om e hon lite bättre för att hon ska ut å resa (Ja, löjligt) så då kan hon ju inte låta sej "besegras" av Marias prat om sin resa. Om Nina visade intresse för Marias resa så skulle det betyda att Maria är lika bra som Nina, och d är hon ju inte för Nina e ju bäst! Å värst av allt, Maria kan bli bättre än Nina om Nina är intresserad..

Detta är så otroligt löjligt. Om man "tävlar" med sina kompisar är man ingen riktig kompis. Då borde man vara för sej själv ett tag å fundera på hur man ska öka sin självkänsla...

Kommentarer
Postat av: mikaela

håller så med dig... jag har skrivit om det här också någonstans, jag kan bara inte komma på var...

2008-06-29 @ 13:24:37
URL: http://yllestrumpa.blogg.se/
Postat av: R

Här i mina trakter tycker ja fenomenet e lite tvärt om..liksom "ooooj va ditt hår e mega snyggt, guud altså du passar perfekt, oj, när ha du klippt d? oj oj, du e såå heeet!" föör mycke, överdrivet, en tävling nästan om att smöra mest



USCH!

2008-09-19 @ 12:59:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0