Stockholm

Senast jag skrev var jag på väg till Kristian i Stockholm. Jag kan inte berätta allt roligt för det är omöjligt, men jag ska iaf ge er en liten del av veckan där.

Det var första gången jag flög ensam, det gick riktigt bra förutom att planet var väldigt litet och jag fick en liten känsla av klaustrofobi. Men knappt hade vi hunnit lyfta förän vi skulle ner igen. Kristian hämtade mig vid Arlanda och sen åkte vi till lägenheten. Där möttes vi av hans katter, Maja och Emil, jag tror dom blev glada att se mig igen. Under kvällen gick vi till Konsum 3 minuter från lähenheten för att köpa pizza ingredienser och sötsaker till kvällen. Senare gjorde vi pizza, åt pizza och myste i soffan med en film och godis.
Nästa dag storhandlade vi inför hela veckan, mat, glass, tårta och godis på andra sidan stan. Vi promenerade även genom Stockholm in till centrum för att växla pengar till mig och köpa en tunnelbanebiljett för 8 resor. Promenade tog ungefär ½ timme, det var väldigt mysigt och jag fick se många fina delar av Sthlm, bl.a. Vasastan. På kvällen gjorde vi middag. Hackade grönsaker och stekte köttfärs till tacos! Jag skötte grönsakerna och Kristian skötte köttfärsen, vi gjorde d vi e bäst på helt enkelt. Tacosen blev supergoda, och vi blev supermätta! Senare hade vi julklappsutdelning och åt pepparkakor jag haft med mig. När vi hade öppnat julklapparna fick han sin 20-årspresent och kort. Han blev så glad!! Vi hade köpt en gräddtårta för båda våra födelsedagar och tänt ljus på, så tillsammans blåste vi ut ljusen och åt upp tårtan, som smakade mumsigt. Innan läggdags myste vi med ännu en bra film och Ben&Jerrys glass!
Torsdag var det shoppingdag! Så vi tog tunnelbanan in till centrum och jag slösade pengar. Hittade bl.a. en klänning på Gina Tricot, en topp på MQ och så lite hemlisar som jag inte tänker nämna. När vi var klara där gick vi till Östermalm och tog bussen därifrån till Odenplan. Där hittade jag några gulliga kattsaker till mamma inne på affären "KattKatt", dom hade så mycket söta saker där, kaffaeburkar med katter, brickor med katter, katttillbehör, kattservetter, kattmagneter, kattmuggar, kattlådor, ja allt! Efter detta var vi alldeles slut så vi gick in på ett supermysigt café på Odengatan och beställde varsin varm choklad med grädde. Det var verkligen jätte mysigt där, för dom hade en liten "källare" några trappsteg ner och det var alldeles mörkt förutom ljus på varenda bord, och så var det vita stora mysiga soffor och fåtöljer som var jätte sköna, åhh va mysigt. Förutom vi där så satt det en blond transvestit med en kille, ja allt får man se i storstan... Det var sent när vi kom hem till lägenheten, till middag gjorde vi stekta hamburgare med massa gott emellan och pommes frites. Även denna sena kväll åt vi massor med godis och glass ^^
Fredagen var det jätte fint väder, varmt och solsken! Kristian tog mig till sitt favorit sushiställe vid Odenplan och där åt vi världens godaste sushi! Mums, två bitar med lax, två vegetariska, två med krabba och två stora med lax, och misusoppa och tee förstås, åhh jag blir sugen på sushi nu. Ja, och Kristian lärde mig äta med pinnar, jag blev proffs till slut! När vi ätit lunch åkte vi in till centrum och jag köpte tre par skor till priset av två på Skopunkten! Sammanlagt blev priset 40 €, billigt va? Snygga skor var det oxå...Vi tillbringade lite mer tid på stan och sen åkte vi hem. 20-tiden åkte vi in till stan igen för att gå på en av Kristians favorit Kina restauranger. Även den var jätte mysigt med musik och dämpad belysning och ljus på borden. Dessutom var det inte alls mycket folk så det var skönt. Vi beställde två rätter som vi fick på mitten av bordet och sen fick vi ta därifrån hur mycket vi ville av varje, ohh det var underbart gott..Och till efterätt tog vi friterad banan med glass, dom bjöd på d! Åhhh, va vi va mätta efter d...
Lördagen va en mysig dag med stora snöflingor. Den dagen tog vi tunnelbanan till Gamla Stan för att gå runt där på alla mysiga små gågator mellan massor av små söta souveniraffärer och mysiga cafér. Gamla Stan var verkligen mysig. Hittade bl.a. en gullig mugg med en tiger på och en liten älgnyckelring hihi. När det började snöa som värst gick vi in på ett café, även där ljus på borden och murade stenväggar med små krypin vid varje bord, ännu mysigare än Odenplan cafét! Där satt vi lääänge och myste och drack varsin varm choklad. Jag tog en stor bulle och Kristian en stor kokosboll.
På kvällen gjorde vi stekta hamburgare igen för det var så gott!! Dom blev helt proppfyllda med sallad, ananas, lök m.m. Till efterätt gjorde vi fruktsallad, nyttigt! Resten av kvällen bestod av mys och Ben&Jerrys glass och massor massor av lösgodis!
Söndag var det packande som gällde. Även en liten utflykt förbi Solvalla, några broar och lite annat smått och gott som man bara hört talas om. Men vid tre tiden var det dags för oss att ta vårt pick och pack och ta tunnelbanan till Slussen och sen gå därifrån den långa vägen längs kajen till Viking Line terminalen. Kristian var snäll och drog min hjulväska som tur. Väl ombord gick vi och kollade runt lite och gick i affärerna. Sen blev vi hungriga och åt på en av färjans restauranger. Vi åt rökt kycklingfilé med klyftpotatis och ostgratinerade jalapenos och coleslaw. Till efterätt åt vi världens godaste Banana Split!! Med röda och rosa glitterpinnar nerstuckna! Ohh va gott gott. När vi var mätta handlade vi godis och alkohol i taxfreen. Så hade vi en liten förfest i hytten och blev uppringa av två finska rockkillar i hytten bredvid som tyckte vi spela bra musik när vi råka lyssna på en rockig låt, så fråga dom va d va för band och sen undra dom om vi hade fest haha. Först på finska men sen på engelska. Mot 24-tiden gick vi upp till baren och tog varsin lyxig paraply drink innan vi gick till cluben för att shaka loss till bra musik! Ungefär vid fyra tiden var vi trötta och gick och soova. På morgonen anlände färjan till Helsingfors och vi tog spårvagnen in till stan. Där låste vi först in våra väskor och sen åt vi frukost vid tågstationen där dom har ett café med världens godaste baguetter! Vi hade utsikt över perrongen när vi åt och där såg vi två duvor som stod och pussades, ja dom pussades faktiskt! Resten av dagen gick vi runt i Helsingfors och kollade i affärer och shoppade lite. Vi träffade även Jenny som gjorde oss sällskap en stund. Till lunch åt vi wook och då fick jag träna lite till med pinnarna. Innan kvällen hann vi även med en varm choklad och en chocolate chip cookie på ett café. När klockan blev mycket gick Kristian till färjan och jag tog tåget hem till Vasa med massor av roliga och härliga upplevelser i bagaget tillsammans med älskling!

Kommentarer
Postat av: mikaela

DAMN vad jag blir avundsjuk! jag vill också till stockhom! please take me with you next time!

många 'världens....' där ;) ...

sushi is the shit ^^

2009-04-23 @ 19:15:42
URL: http://yllestrumpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0