Provläsning


Idag är det provläsning som gäller, vi har ett 127 sidor långt biologiprov imorgon, läste igår också, den tid jag inte kollade Beck, var ute och gick eller åt mat. Jag skall försöka skriva en kort sammanfattning om benvävnaden ur mitt minne nu för at se om det fastnat!

Benvävnaden består av extracellulär mellansubstans som innehåller fosfater och kalcium. Dessutom består benvävnaden av blodkärl, nerver och olika benceller. Bencellera är osteoblaster, osteocyter och osteoklaster. Osteoblasterna bildar ny mellansubstans och utvecklas småningom till egentligen benceller, osteocyterna. Osteoklasterna i sin tur bryter ner mellansubstansen. Det råde balans mellan bildning och nedbrytning av mellansubstansen. För att den skall kunna förnyas behövs kalcium och kalciumupptagningen stimuleras av D-vitamin som fås från solen.

I Lördags fyllde Ello 18 år, så då var jag, Ello och hennes två år äldre syster till Fontana och partade! Vi hade riktigt roligt. Vi kom precis när dom öppna så vi slapp stå i någon lång tråkig kö. Väl inne tog vi några drinkar, Ello prövade sin efterlängtade Pätkis shot och jag drack min favvo, Sex on the beach. Sen tog vi oss ut på dansgolvet, vi dansade och dansade. När musiken blev sämre bytte vi till det andra dansgolvet och dansade till kära gamla favvosar som Grease och sånt. Såg en hel del bekanta där, både mer och mindre bekanta. Mot halvtvå var vi utmattade av all dans så då tog vi oss hemåt. En rolig kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0