Veckan med Schweizarna


Nu är det snart dags för dem, Livia och Michelle att åka hem igen. Jag är ganska säker på att de kommer sova i flera dagar efter det här för det har varit så intensivt program! Ändera har skolan haft något ordnat eller vi i tyskagruppen. Som sagt bodde de hos mig från Onsdag kväll till Söndag kväll. Det var jätte trevligt och roligt att ha dem här, vi har blivit jätte bra kompisar och jag har verkligen fått öva på min tyska också.

Onsdagen hade vi picknick i hovrättsparken, men kex, saft, chips och godis. Det var jag, Michelle, Livia, Josephine, Milla och Ciino. Sen kom också några andra tjejjer. Vi hade jätte fint väder och de tyckte det var så häftigt att solen aldrig gick ner, när vi satt där var klockan kanske 22.00 och då var solen ännu ovanför vattnet och de sa att hemma hos dem blir det mörkt redan kl 20.00.
På Torsdagen skulle de ut och vandra hela dagen i Björkö längs Panike-leden, med rektorn som är biolog och med Bo Pensar som kan tyska. Ciino, Josephine och en annan tjej följde också med. Innan Ciino kom och hämtade dem fick de frukost hos oss och sen på förmiddagen åkte de iväg. Medan det på eftermiddagen åskade och regnade hos oss lyste solen varmt på dem i Björkö, vilket var tur. Medan de var borta passade mamma å jag på med att så grönsakslandet och rensa någon blomrabatt. Dessutom red jag på Odin på dagen och sedan på Tindra på kvällen. Känns helt otroligt att kunna rida på tvä hästar på samma dag! Det är ett under att Tindra inte bockar mer, men tror som sagt att det var problemen med bakbenen som gjorde det, så bara inte hon får sjukt i dem igen ska det säkert gå bra!
Fredagen var de med oss i skolan hela dagen och var med på tyska och engelska timmarna. Den dagen var det förresten jätte varmt! Så vi fick åka tidigare från skolan och så åkte vi (Josephine, jag och Ciino) och visade dem stan, visade Saluhallen och Loftet och till sist gick vi runt på marknaden på torget. Direkt därifrån åkte vi till Tropiclandia där vi skulle träffa Anna och såklart gå och bada. Vi satt mest i bubbelpolarna, men vi åkte också rutchbanorna och var i utebassängen en stund. Vi hade verkligen jätte trevligt, det som var en fördel att prata tyska var att vi kunde säga vad som helst i bubbelpolarna fast vi inte var ensamma för antagligen förstod de inte ^^ Efter badandet badade i bastu, som såklart var ett måste eftersom det är typsikt finskt. Efteråt var vi hungriga och åkte in till stan till Rax och åt massor! De berättade att de inte har något sådant liknande i Scwyz där dom bor, så d tyckte dom var lite speciellt.
På Lördagen skjutsade jag dem till tåget klockan 05.00, eftersom de skulle åka till Helsingfors med sin lärare och vår tyska lärare. Där var de hela dagen.
Söndagen var de ännu hos mig och vi åt våfflor med hjortronsylt och låg på gräsmattan i solen. På eftermiddagen fick de rida på Odin, eftersom de berättat att de båda två har ridit i några år. Det tyckte de var jätte härligt. De var dessutom duktiga så de fick rida i den stora gräshagen och där skrittade, töltade och galopperade de. Odin var vädligt glad så han sparkade bakut några gånger men d tyckte dom bara var roligt! Vi hade väldigt roligt den eftermiddagen ^^
Igår på dagen var vi till universitetet, till tyska enheten, det var intressant. På kvällen hade vi avskedsmiddag på Strampen, det var Michelle, Livia, Lena (vår tyskalärare), deras lärare Erwin och så Josephine och jag. Skolan bjöd på maten eftersom vi varit värdar, det var lyxigt! Den kvällen hade vi också väldigt trevligt tillsammans och skrattade och åt massor. Jag och Josephine fotograferar alltid maten så det slutade med att också Lena och Erwin fotograferade varenda rätt, det var väldigt lustigt. Det var tre rätters middad, med mozzarellasallad till förrätt, kyckling med svampsås och klyftpotatis till varmrätt och cheesecake till efterätt. Mums!
Det var ungefär veckan i stora drag, idag har de varit till Meteorian och imorgon åker de hem.

Kommentarer
Postat av: mikaela

svar; liten besvikelse blev det nog, men jag fattar ju nog att de hade mycket program ^^ yes, you do that!

2009-05-27 @ 21:03:02
URL: http://yllestrumpa.blogg.se/
Postat av: mikaela

svar; inte egentligen, bara allmänt när man ser vad människor kan göra mot varandra..

2009-06-03 @ 15:06:18
URL: http://yllestrumpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0