Härlig helg

Kristian har varit här denna helg! Eftersom vi hade dagsverk på fredag så var jag ledig då så vi fick en extra dag då jag slapp skolan! Torsdag slutade jag 12.10 och då åkte jag in till stan för att träffa Kristian som skulle komma med bussen från Åbo 14.00. När han kom var vi båda hungriga så vi gick till wok-tanten och åt! Även denna gång kände hon igen oss och log sitt vänligaste leende. Hon hade kryddat kycklingen lite annorlunda än vanligt med curry, men det var gott! Efter maten åkte vi till Citymarket för att storhandla mat, godis, chips och glass till helgen! Vi köpte bl.a. en överfull lösgodispåse, en chipspåse, Ben&Jerrys Chunky Monkey, tacos och tillbehör, tropicana juice och grillmat!
Hemma fick vi en god middag av mamma som bestod av wienerschnitzel och till efterrätt persikobitar med glass.
Resten av kvällen utgjordes av höstmys med tända ljus, film (He is just not that into you), godis och kladdkaka!



Fredag var jag som sagt ledig så vi gick upp sent, åt pannkaka till lunch som mamma gjort innan hon åkte till jobbet och så packade vi och åkte iväg till villan! Väl framme packade vi förstås upp all mat vi hade med oss, tände eld i spisen och åt lite mer kladdkaka.
När vi var mätta tog vi på oss varma kläder, rodde ut med båten en bit och kastade. Det blåste kallt men i solen var det varmt. Kristian började att kasta vid början av vassen men inget napp. Sen var det min tur och jag fortsatte att kasta längs vassen. Jag hade nästan gett upp när jag känner ett hugg!! "Jag har napp!!" ropade jag så det säkert hördes i hela Petsmo skärgård. Sen började kampen att få upp fisken. Den var väldigt stark vilket fick oss att tro att den var väldigt stor och det var den! När vi fick den tillräckligt nära båten håvade vi upp den och det var faktiskt en stor gädda! Vi nöjde oss med den och rodde tillbaka. Väl i villan rensade Kristian fisken och sen lade vi den i tryggt förvar åt Tåssan och Sassy i kylskåpet. Det är nästan enda maten som Tåssan äter (förutom malet kött) så därför är det viktigt för henne att få gädda.
Efteråt satte vi oss och spelade lite playstation, nhl, det är otroligt att det kan vara så roligt att spela tv-spel med varandra, man blir nästan beroende!
Vi spelade tills jag fick ont i tummen av vad jag tryckte hårt på kontrollen och då tog vi itu med maten, som skulle bli tacos! Tacosen blev jätte goda med all fyllning som vi hade gjort och mätta blev vi också. Efter maten spelade vi lite till nhl innan vi kollade på allt som Ello spelat in från klassresan, det är alltid lika kul och se den filmen. Efter en stund blev vi hungriga igen så vi tog fram Ben&Jerry's glassen och kollade på film. Vi åt upp hela burken och jag kan faktiskt rekommendera Chunky Monkey, Chocolate Macadamia är fortfarande min absoluta favvo men denna var också god! Filmen var bra (The Hangover) och innan vi somnade spelade vi lite till nhl med min sjuka tumme.


Min tumme med bandage för att göra det möjligt att spela (obs, inte överdrivet, min tumme tog nästan eld efter varje omgång, den var stekhet)

Lördag var också en ganska fin höstdag. Vi åt frukost, spelade nhl, bastade och åkte ut och fiskade. Inget napp denna dag. Mot kvällen grillade vi kött, majs och bröd. Det blev mumsigt. Efteråt mös vi i soffan framför "The Nutty Professor" som kom på sveriges 5:an. Vi åt kladdkaka och godis som vanligt. Filmen var faktiskt jätte bra! Det är så otroligt mysigt att vara i villan när det är alldeles mörkt utanför och  ha massor av små myslampor på och eld i spisen och tända ljus ovanpå spisen och dessutom kolla en bra film. En av de mysigaste saker jag vet!
Efteråt spelade vi en match nhl innan vi började kolla på "A cinderella story" som jag hade på datorn. Den var så mysig! Mot tolv städade vi villan och åkte hem. Vi hade hoppats att få se någon älg i mörkret som jag gjorde förra helgen men tyvärr kom ingen.


Lördag provade jag med vante och bandage



Idag vaknade vi vid 11-tiden och fick en god lunch, crepes, mums! Efteråt packade vi in oss i mammas bil och åkte in till stan eftersom Kristians buss skulle gå 14.00 till Åbo. Dom har faktiskt gjort det riktigt snyggt nu när de slagit ihop tågstationen med busstationen och gjort ett "Resecentrum". Praktiskt och bra tycker jag.
När vi sagt hejdå åkte mamma och jag till Katthuset på "Öppet hus". Eftersom det är djurens dag idag hade de öppet hus med lotteri och kaffeservering och allt möjligt. Vi köpte bullar, saft och kaffe, ett kattparaply och en lott och så hade vi med oss kattmat sp vi bidrog med lite smått.
Man fick hälsa på alla deras katter också. De har så otroligt många katter där. Vissa är rädda och vill vara ensamma medan vissa är keliga och vill bli kliade. Två hade fått öronen förfrusna när någon elak hjärtlös människa övergivit dem vid någon sommarstuga. Deras öron var helt ihopskrumpnade. Jag skulle ha tagit hem båda två och gett dem ett hem om vi inte redan hade huset fullt med katter som också behöver ett hem. Skulle jag ta en katt därifrån skulle jag ta en som är gammal och har haft det svårt för det är de katterna som allra mest behöver ett eget hem. Jag förstår inte att människor skall vara så själviska och bara vilja ha de "söta", unga, friska katterna. Det är själviskt! Det är katten som behöver ett hem. Klart alla katter skall få ett hem, alla har lika stor rätt till ett eget hem men de unga katterna har "mer" tid på sig att få ett hem. De gamla har mindre tid kvar och borde få veta hur det känns att ha ett kärleksfullt hem. Det är iaf vad jag tycker. Hur som helst är det bra att människor köper katter därifrån.

Resten av dagen har jag gjort läxor och tagit det lugnt. Det har blåst upp till storm och nu smattrar regnet mot mitt fönster utanför. Gäsp, nu börjar jag bli trött. Dags att gå och lägga sig för imorgon börjar en ny skolvecka.

Hoppas ni haft en skön helg!


Kommentarer
Postat av: mikaela

hm... konstaterade idag att jag nog har besökt hvc:s labb lite för ofta eftersom sköterskan kände igen mig...

2009-10-06 @ 13:16:14
URL: http://yllestrumpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0