Måndagen och Tisdagen

Läs gärna mitt förra inlägg också för det är också färskt.

Måndag var det ju skola trots att jag kommit hem mitt i natten och sov tre timmar. Vaknade och kände mig som en zombie men resten av dagen gick bra! Det var faktiskt värt att vara lite trött och istället vara en dag längre på Åland.
Annars var det en helt vanlig dag i skolan, slutade tidigare och åkte hem och packade upp väskan. Jag gillar att packa ner men tycker det är jätte jobbigt att packa upp saker och sätta tillbaka dem på alla rätta ställen, men skönt kändes det när det var klart iaf! Resten av kvällen ägnade jag mig åt att göra skolarbete från förra veckan, pyssla på datorn, äta, dela ut presenter och sova.

Tisdag var en lite annorlunda dag faktiskt. Det började med att x3ms a-laget kom till vår skola och sände sitt program från vår aula! Det var faktiskt rätt kul att ha dem där eftersom jag brukar lyssna på dem ibland. De hade dessutom en 5-minuters morgonsamling då Magnus sjöng en sång om sin snopp och Cinkku gick i spagat.
På eftermiddagen hade jag biologilabkursen och då gjorde vi barn! Haha nä skojjar bara, men det var vad vår lärare sa när hon kom in i klassrummet: Jaha, okej idag skall ni få göra barn! Vi gjorde ett experiment som handlade om att det blir till mer pojkar än flickor, alltså att det är oftare som killens Y-kromosom hittar till kvinnans X-kromosom än det är att killens X-kromosom hittar till kvinnans X-kromosom. Så vi hade helt enkelt bönor som vi parade ihop med varandra av olika färger, och dessa plockade slumpvis utan att vi såg vilken färg vi tog, resultatet var: flera pojkar än flickor i familjerna.
Till sist fick jag och en annan tjej som varit borta förra veckan göra det som de andra gjort då, nämligen kolla vilken blodgrupp vi hör till, det var kul! Läraren stack oss i fingret och sen satte vi A-serum på ett objektglas och B-serum på ett objektglas. Efteråt klämde vi ut blod ur fingret i de båda serumen och kollade i vilket det klumpade ihop sig, om det klumpade ihop sig i båda eller om det inte klumpade sig i något alls. Mitt resultat var att jag tillhör blodgrupp B! A är vanligast medan O är nästvanligast och B är näst ovanligast (17 % ungefär som har B) och allra ovanligast är AB. Kul experiment!
Vet ni vilken blodgrupp ni hör till?

På kvällen fixade jag mina naglar och red på Odin, kändes roligt att rida igen efter nästan två veckors uppehåll! Odin var lugn och snäll trots att vi red i lampskenet på ridplan eftersom det blir mörkt så snabbt nu.

En bra början på veckan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0