Tjena..


Haha detta är skrattretande. Jag har inte haft någon som helst tid att fortsätta uppdatera. Så mycket på fritiden plus höstens studentskrivningar.

Skolan började iaf i mitten på augusti. Jag hade en rätt full period med prepkurser och sånt. Dessutom så har jag nu läst en franska kurs på distans. Alltså hemma och gjort uppgifter som funnits på nete och läst allt själv. Det var jätte roligt och det känns skitbra att kunna grunderna i franska nu också! Man lärde sig otroligt mycket på en kurs, så nu kan jag nog klara mig rätt bra i typ Frankrike. Det var inte så svårt språk som jag trodde, i början var stavningen rätt jobbigt, eftersom stavningen och uttalet är helt olika, men till slut fick jag nog koll på det!

Studentskrivningarna har jag också varit med om i höst. Jag skrev engelska och modersmål. Först kom engelska hörfen som gick bra, men jag var otroligt nervös! Samma vecka skrev vi textkompetensen i modde vilken var rätt svår, jag har gjort förra höstens textkompetens i modersmål i skolan på en kurs, Vildanden, och den tyckte jag var rätt lätt mot denna. Gick bättre i den än i den vi hade. Iaf så hade jag bunkrat upp med smörgåsar, vatten, saft, tomater och massor av choklad! Det var faktiskt riktigt mysigt att sitta med en kudde och i myskläder med massor av mat bredvid sig och skriva studenten. Det var så högtidligt också på nåt vis när det var helt tyst i salen och vi hade våra egna platser och alla satt och skrev och funderade.
Veckan efter var det dags för engelska läsf., struktur och uppsats. Den dagen bunkrade jag också upp med kudde, myskläder och massor med gott! Jag ansträngde mig verkligen till 100 den dagen och satt ända till klockan tre och filade på min uppsats. Dom hade dessutom ett nytt inslag i år! Dom hade tagit bort uppgiften där man skall fylla i ord som står på svenska eller någon preposition och lagt dit en uppgift som gick ut på att man skulle prata med en gubbe som man liftade med i England. Det stod typ vad man skulle säga och sånt. Men strukturen var som tur kvar.
Tredje veckan var det essäprovet i modersmål som gällde. Den dagen var jag laddad kan jag säga. Skrev och skrev och skrev och blev riktigt nöjd med min uppsats!
Nu har vi fått lärarnas preliminära bedömning med poäng och sånt och enligt den har det gått bra! Men tänker inte säga vad jag fått tills jag får det riktiga vitsordet.
Skönt att studentskrivningarna är över för en tid. Jag blev ganska trött mot slutet eftersom studentskrivningarna är väldigt viktiga för mig. De spelar ingen roll när man väl har kommit in på universitet och för vissa kanske de inte spelar någon roll alls men för mig gör de det. För att om jag skall komma in dit jag helst av allt vill så krävs det att jag verkligen skriver jätte bra i studenten, och därför tänker jag också anstränga mig till max och göra mitt bästa och mer kan jag inte göra. 

Så vad har jag annars sysslat med sen skolan började då? Nå jag har varit i stallet så klart, pysslat med hästarna och ridit en massa. Fallit av Odin en gång, men det var inget farligt, det var bara roligt, han snubblade och jag hade ingen sadel och slog en kullerbyta över halsen på honom, det slutade med att jag satt och skrattade på marken och Odin tittade på mig med stora förbryllade ögon.
Ello, Soffi, Christoffer, Jenni och jag varit på Fontana och en kväll var Ello, Soffi och jag på bio, Public Enemies. Den var bra men jag gillade inte slutet...
Mamma och jag har plockat lingon, massor med mega stora och sena höstblåbär, havtorn, vinbär och svamp. Vi plockade kantareller eftersom vi älskar att steka dem och sätta på knäckebröd eller bara äta dem istället för godis som småplock. Nu har vi frysen full från föregående år och det har blivit stekt kantarell några kvällar nu.
Dessutom har vår granne Maria varit bortrest två gånger i 4 dagar så jag har fått sköta hennes två hästar i sammanlagt 8 dagar, det var jätte roligt! Hon har en shettis som heter Roope och en finsk häst som heter Jämeri. Hon hade lagt upp en lapp med instruktioner på stallväggen åt mig. De skulle ha hö tre gånger om dagen och några morötter varje gång. Vattnet skulle bytas och dessutom skulle de ha melass och ponnymineraler på kvällen. De var väldigt snälla och uppförde sig klanderfritt under de dagar jag skötte om dem.
Jag har kollat massor av bra filmer och ätit massor av godis.
Jag har varit vid villan, fiskat, grillat, bastat, grillat korv i spisen och spelat spel. Ja, och så har det varit villaavslutning också.
Hmm..vad annat...nå jag har köpt en ny vinterjacka, den var exakt en sån som jag ville ha och den fanns t.om. i XS, helt otroligt!



Kommentarer
Postat av: mikaela

svar; nej fy om man börjar berätta riktigt privata saker om någon annan. det gäller väl både på internet och i verkliga livet... då har man inte mycket i huvudet..



måste säga att jag inte brydde mig desto mer om studentskrivningarna.. men för mig var det inte dem som tyngdpunkten låg på heller, i och med att jag tog dubbelexamen.. jag var bara glad åt att jag klarade mig genom samtliga fem skrivningar samtidigt som jag gjorde slutarbetet! :)

2009-10-04 @ 20:31:11
URL: http://yllestrumpa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0